Biaje a Bocas del Toro con algo hollandes.

3 april 2017 - Bocas Del Toro, Panama

Wij zijn gisteren (zondag) gevlogen naar Bocas del Toro. 'S morgens rustig aan gedaan, we hoefden pas om 12 uur de kamer vrij te maken. Verder vooral in de tuin gezeten om allerlei mooie en bijzondere vogels te spotten en vast te leggen op  de gevoelige plaat. Zelfs in een flits ook nog een Toekan langs zien vliegen. Nu wij het toch over vliegen hebben, zo waar de vliegreis gemaakt met onze trots uit de vorige eeuw. Ja wel een heuse Fokker F50 (is een modernere versie van de F27 Friendship). Echte werkpaarden die Fokkertjes. Deze moet ook al minimaal een 40 jaar trouwe dienst erop hebben zitten, en toch nog prima en snel gevlogen, volledig vol met 46 passagiers.

Prima kamer in ons hotel, maar op de begane ground, wel een patio met zitje maar view  op de schutting met de buren, terwijl wij hemelsbreed 10 meter van zee zitten. Laatste week van de vakantie wil ik het ook wel compleet in stijl afmaken, vandaar een kamer in een van de beste hotels in Boca Town. Dan moet het wat mij betreft ook wel echt goed zijn. Jullie raden het al, toch weer een upgrade geregeld naar een echte Suite met aan 2 zijden zeezicht op de eerste etage met een balkon rondom met een ruimte zit. De suite is erg groot met een ruime zit en eet kamer inclusief een complete keuken. Uiteraard genomen, kosten noch moeite worden gespaard om onze trip in enige stijl af te sluiten. Armoede hebben wij al genoeg gezien. Bocas del Toro is een nogal rommelig dorp, waar het vliegveld ook nog eens middenin ligt. Met bij het begin van de start en landingsbaan ook nog het lokale sportveld. Toen wij landen moest de baseball wedstrijd onder broken worden, anders had bij een goede tik de honkbal zo in een van onze motoren kunnen komen. Fokker stond altijd garant voor degelijkheid, betrouwbaarheid en ook vernieuwing, maar of zij hier tegen kunnen hebben wij maar niet geprobeerd. Een dorp met een echt doorgesnoven Jamaica sfeer. Veel hostels,veel backpackers en ook nog wel wat verlate hippies. Kortom ideaal chillen. Ook wel een paar nadelen: leuke stranden moet je echt wel een trip met de bus of met een bootje doen, zijn niet te belopen vanuit het dorp, ook veel Zuid Amerikaanse rotzooi en puin/vuil op straat. Aan de andere kant verhoogd dat juist ook weer het laid back Jamaica gevoel. Wat ook wel wat tegen valt is dat het regenseizoen te vroeg van start is gegaan, normaal gebeurt dat hier pas in Mei. Echter dit jaar is dat nu al begonnen onder invloed van El Niño

Wij hebben gisteren direct ook onze eerste echte aardbeving meegemaakt, ook tot verrassing van de lokale bewoners. Dit komt niet al te vaak voor. Anita direct op de uit kijk gezet voor een mogelijk Tsunami. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met al dat natuur geweld ;). Echter behave een lichte rimpeling in zee geen Tsunami waves. Toch wel een raar gevoel een aardbeving (bovendien van ons beiden onze allereerste), wij zaten elkaar ook onwerkelijk aan te kijken terwijl de palmbomen en ook het hotel wat heen en weer schudde. Eten en drinken kan je hier prima en ook tegen prima prijzen. Vandaag gegeten bij een van de betere restaurants, een heerlijk tonijnschotel, met licht gebakken tonijn in een sesamkorstje met veel fruit, wat een heerlijk smaak combinatie.

Vanmiddag na onze eerste stevige regenbui naar ons eerste tropische strandje gegaan. Starfish Beach. De naam komt van de hele grote zeesterren die je hier kan vinden en die zijn er ook wel met een diameter van 30 tot 35 centimeter en wel zo'n 5 tot 6 centimeter dik, al snel exemplaren van tussen een pond tot een kilo zwaar. Verder Palmbomen op het strand en tropisch helder water en tropische visjes, Kortom het echte bounty plaatje, en talloze kokosnoten liggen er ook.

Aan het eind van de dag met de speed boot terug gevaren naar Bocas Town, met twee Amerikaanse stelletjes uit Arkansas in kennelijke staat. Met de boot gaat hier sneller dan met een taxi of bus, je ziet meer van de eilanden, en het is ook leuker (lekker uitwaaien)

Morgen na de regen maar weer naar een ander strandje of eiland.

Tot horens van ons.

1. Melanie:
    4 april 2017
    Beste Romke en Anita,

Wat vliegen de weken voorbij... Leuk om zo mee te kunnen lezen met jullie avonturen, en dat zijn er nog al wat! Geniet lekker van het mooie zeezicht en wat relaxen om alle indrukken rustig te laten bezinken. Veel plezier nog!

Melanie
  2. Ruud:
    4 april 2017
    Fijn dat jullie zo genieten van de rondreis.
    Goed te lezen dat jullie een upgrade hebben genomen en de lokale economie nog even een flinke boost geven en zelf ook nog het maximale eruit halen in het laatste weekje. Het nuttige met het aangename verenigen. Let the good times roll!