La ciudad bonita La Paz, y la historia de la cosas perdidos.

20 maart 2017 - La Paz, Bolivia

La Paz wat een bijzondere stad. Prachtig in een dal gelegen, maar waarbij ook de bergflanken volledig zijn volgebouwd, met huizen die praktisch loodrecht op elkaar gestapeld zijn, en grote rotsrichels ertussen. De stad kent dus ook grote hoogteverschillen (3600 tot ruim 4000 meter) met zelfs in de stad verschillende klimaatzones. Heel surrealistisch, maar wat een geweldige uitzichtspunten waarbij je de hele stad kan overzien met geweldige besneeuwde Andes toppen op de achtergond van ver boven de 6000 meter.

Alles wordt op straat verkocht, uiteraard illegaal, maar daar houdt niemand rekening mee. Net als met verkeersregels, als die er al zijn: gewoon honken, stuur omgooien midden in de straat stil gaan staan om mensen in en uit te laten stappen, desnoods op de tweede en derde baan, het kan allemaal. Wat een heerlijke zuid Amerikaanse chaos. Ontzettend veel oude vrouwen met bolhoedjes gezien, zoals het hoort, en die je ook niet mag fotograferen. Wij hebben het dus allemaal in het geniep moeten vastleggen op de gevoelige elektronische plaat. De bolhoedjes betekenen langdurige vruchtbaarheid, want als je je hoofd beschermt met een bolhoed, is ook je baarmoeder beschermt. Voor de meeste vrouwen die ik gezien heb met bolhoedjes zal dit ijdele hoop zijn, de vruchtbare periode is voor hen al tientallen jaren geleden beëindigd ;).

Van alles gedaan, kerken en musea bezocht, kabelbanen door de sta als openbaar vervoer( het lijkt wintersport in Oostenrijk wel), door de sloppenwijken gelopen, ontbeten op een van de groentemarkten, samen met marktkraam mensen, de heksenmarkt bezocht, met zijn zessen in een taxi gezeten etc. En wij zijn zelfs niet bestolen ( fingers crossed voor vanavond). Je wordt echt aan alle kanten gewaarschuwd hiervoor: Bolivianen zijn erg arm en elke westerling is voor een in het wild rond lopende miljonair. Niet alleen hotels waarschuwen hiervoor maar zelfs de locals zelf. Valse politie agenten, verkeerde taxi's, alles gebeurt hier. Wij gebruiken dus een hele set van echte en overval portemonnees die wij ook verspreid op ons lijf hebben of in het hotel. Merendeel van de Bolivianen zijn erg tevreden over hun president (Morales) omdat hij zo veel verbetert voor de armen. De rijken kunnen hem wel schieten, beveiligingsmaatregelen zijn dan ook gigantisch. Geloof het of niet maar Bolivianen vinden ons muchos sympatico en vinden mijn Spaanse woordgrapjes heel leuk, ik krij zelfs al complimentjes over mijn Spaans.

Ook een gestart gemaakt met het verzamelen van souvenirs, patchas en mamma's van de heksenmarkt, de embryo's van Lama's vond ik even wat te ver gaan en passen ook niet zo goed in ons interieur ;). Een mooi stel unieke manchetknopen gescored bij de bekende kunstschilder van La Paz (Mamani Mamaki) en meer.

Wij hebben ook onze gewoonte om spullen kwijt te raken in La Paz voort gezet. Nu de spijkerbroek van Anita. Zoekgeraakt ergens tussen het hotel en de wasserette. Veel moeten soebatten om een schade vergoeding, waarbij het hotel geen enkele actie nam om het op te lossen en feitelijk ik  het moest regelen met de dame van de wasserij. Wel een deel van de schade vergoed gekregen, maar een tip voor het hotel zit er dus niet in, wel een klacht voor de reisorganisatie over dit hotel en de rest schade. Vanmiddag maar even een nieuwe spijkerbroek gekocht voor Anita, want die hebben wij in Peru nog wel nodig, met al die regen. Voorlopig gaan wij naar het goede deel in Peru met geen last water overlast.

Morgen op naar Puno en het Titicacameer meer.

Tot horens iedereen en groeten van ons beiden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl