La familia de Puma's y el cambio de planos de vacaciones

9 maart 2017 - Puerto Iguazú, Argentinië

Ik had al geschreven dat er een Poema in het Argentijnse deel was van het nationale park van de Iguazu watervallen. Nou dat blijkt een hele familie van Poema's te zijn op zoek naar eten. Waarom dan in een park met veel mensen? Nou daar zitten ook heel veel aardvarkentjes die zo tam zijn omdat ze door mensen gevoerd worden. Makkelijke prooi voor de Poema's dus, alleen de rangers moeten nu het park schoonvegen van de Poema's en dus afschieten, (verdoven en verplaatsen is blijkbaar te duur).

Het park is twee dagen dicht geweest hierdoor, en vandaag weer deels open, en vandaag was dus onze laatste en enige kans om in ieder geval nog een deel van de watervallen van de Argentijnse kant te  kijken. Wendela speciaal voor jou heb ik een aantal extra foto's toegevoegd, omdat jij het dus niet kon zien. Eerlijk gezegd vond ik de Braziliaanse kant mooier en indrukwekkender. En we moesten bij elkaar wel drie uur in de rij staan om überhaupt bij de waterval te kunnen komen, zo belachelijk druk was het nadat het park dus dicht geweest is door de Poema's. Voor diegene die het park kennen: wij konden alleen met het treintje en alleen de trail naar de Boca del Diable en de uppertrail waren open. De rest nog niet, blijkbaar nog niet al de poema's uitgeschakeld?

Voor gisteren een alternatief plan bedacht, omdat natuurlijk het park dicht was. Eerst naar een dieren refugie geweest, waar gewonde, achtergelaten of smokkel dieren worden opgevangen en zo mogelijk weer eorden klaargestoomd voor een leven in het wild. Meegedaan in een Spaanse tour, maar gelukkig kwamen wij Wendela tegen (al 4,5 maanden aan het rondreizen in Zuid Amerika) die als tolk fungeerde. Daarna een huis bezocht helemaal opgebouwd met plastic flessen (la casa de botellas), waar ook de hele inrichting gemaakt is van plastic flessen(meubels etc.). Een project van een familie waar mee zij geld ophalen voor de community.

Hierna nog naar een ander familieproject geweest over de oorspronkelijke (redwood) bomen in dit deel van het tropisch regen woud, waar nog maar heel weinig van over is. Zij hebben van omgevallen bomen een gigantische dieren val nagebouwd zoals de oorspronkelijke bewoners deze gebruikten om dieren te vangen. Eigenlijk was dit laatste uitstapje een excuus om de lekkerste Mate ijs van Iguazu te eten. Mate is een soort thee en de nationale drank van Argentinië. Het ijs was inderdaad heel lekker.

Morgen op weg naar Salta, dus binnenkort meer vanuit Salta onze laatste bestemming in Argentinië.