Playas y grandes olas

5 april 2017 - Bocas Del Toro, Panama

Wij hebben al weer drie dagen erop zitten in Bocas del Toro. Het is een tropische eilanden archipel in Panama op de grens met Costa Rica. Bocas Town ( zo wordt het plaatsje ook wel genoemd) is de enige plaats van enige importantie op deze archipel. Het heeft een eigen vliegveldje, er komt ( bijna dagelijks) een wat grotere veerboot waar ook grote vrachtwagens op kunnen. Bevoorrading van hotels en resorts verderop op het eiland  of op andere eilanden gaat altijd met kleine oude speedbootjes. Overdag zijn dit ook de watertaxi's die je kan regelen om voor een paar US$. Ergens naar toe te varen. Hebben wij ook al gedaan om terug te varen vanuit strandjes of naar andere eilanden te gaan. Panama heeft een eigen muntenheid de Balboa. Alleen US$ is ook gewoon betaalmiddel hier omdat de Balboa 1 op 1 gekoppeld is met met de US$. Sterker zij hebben  balboa muntgeld naast USD muntjes maar eigen biljetten hebben zij niet, dat is dus allemaal USD. Een overblijfsel van de vroegere hechte banden met de USA, via het Panama kanaal.

Maandag zijn wij dus naar een eerste strandje gegaan bij ons op het eiland ( het hoofdeiland van de archipel: Isla Colon) zie het vorige verhaal. Gisteren hebben wij de speedboot water taxi genomen naar een ander groot eiland (Isla Bastimentos), om naar een ander mooi strand te gaan, nl. Red Frog Beach. De naam zegt het al dit strand is fameus vanwege de veel voorkomende en magnifieke rode kikkers. Wij hebben er alleen nul komma nul kunnen zien (wel gehoord overigens), maar wel een heuze gevaarlijke Kaaiman gespot met gevaar voor eigen leven. Het levens gevaarlijke beest was maar liefst al een 35 tot 40 cm groot. Ik denk dat als hij/zij het gevecht moest aangaan met de zeesterren van gisteren, dat de zeester zou winnen.

Een prachtig strand met heerlijke grote golven en waar je nog prima kan zwemmen, en met een resort, zodat er ook bedjes te regelen zijn, inclusief beach bar en een snackbar en restaurantje van het betreffende resort. Kortom dit zal ons favoriete strand gaan worden.

Vandaag fietsen gehuurd en de noordkant van ons eiland verkend, tot aan het surf strand Bluff beach. Echt grote golven tot wel 4 a 5 meter hoog. Eigenlijk veel te groot om te zwemmen en dat is ook echt gevaarlijk, heb ik zelf ook gemerkt. Je gaat bijna automatisch toch te ver het water in. De onder stroom van de omgeslagen golven is echter zo sterk dat je af en toe echt moet vechten om niet de zee ingetrokken te worden. Anita heeft helemaal maar niet gezwommen. Wel een mool plaatje met al die fantastische golven, echter zwemmen moet wel kunnen. Morgen dus maar weet naar Red Frog Beach. Vrijdag hebben wij alvast een plek gereserveerd op een catamaran zeilboot, zodat wij de hele vrijdag aan het zeilen zijn (als het goed is met dolfijnen en ook met snorkelen, de hele mik/mak).

Kortom wij vermaken ons wel, een mooie afsluiting van onze reis. Culinair is het trouwens ook een feestje hier. Het ziet er misschien niet allemaal en altijd even koosjer uit hier, maar verstand van smaken hebben zij echt wel. Elke avond een ander restaurant maar allemaal echt goed met geweldige smaak combinaties. Dus gelukkig niet meer de grote en overdosis aan steaks en papas ( gebakken aardappelen,  frites). en ook relatief erg goedkoop allemaal, wij zijn en blijven Hollanders ;).

Tot ziens/horens.

1. Sonja en Sjaak:
    6 april 2017
    Hallo Romke en Anita,
    Het blijft leuk al jullie verhalen te lezen. Fijn dat jullie steeds weer de moeite nemen ons achterblijvers op de hoogte te houden. Al moet ik eerlijk zeggen dat dit deel van jullie reis mij het meeste aanspreekt maar dat wisten jullie wel. Geniet nog van jullie laatste week daar! Liefs, Sonja