Salta: Iglesias, si! Hoja de coca, si! Pero no bombin!

12 maart 2017 - Salta, Argentinië

Vrijdag na 1 uur en 3 kwartier vliegen geland in Salta in noordwest Argentinie. De stad ligt aan de voet van de Andes, maar dat konden wij die vrijdag nog niet zien, want het zat pot dicht van de wolken ☁️en het had behoorlijk geregend☔️.

Alweer een leuk hotelletje echt midden in het centrum met alle grote bezienswaardigheden (en winkelstraten) op loop afstand, zelfs voor mij met mijn zwakke knie. Wat waren die bezienswaardigheden dan in Salta........, uiteraard (Anita's favoriet) kerken⛪️. Nou wij hebben ze weer allemaal gezien en weer een hele lijst foto's zo wel van buiten als van binnen. Wij hebben er nog eentje gemist, maar daar gaan wij zo nog even naar toe, want dan kan je ook naar binnen. Salta kent nl uitgebreide siesta uren en ook de geestelijkheid doet daar volledig in mee. De gebedshuizen zijn dus gesloten tussen 13 en 17 uur. Ook veel winkelstraten met vooral een allegaarte aan winkelstraten dat meestal niet veel meer is van het niveau van Zeeman en Wibra. Het houd dus niet over. Soms wel een juweeltje er tussen maar dat is echt zoeken. Gisteren was het wel goed weer en konden wij de Andes ⛰ goed zien liggen. Wat een hoge joekels. Gaan wij morgen dus overheen (tot aan 5000 meter) om naar de atacama woestijn te gaan. Wij gaan goed voorbereid, want naast de lading pillen die Anita heeft meegekregen van haar bezorgde artsen op het werk ( met ongeveer 200 pagina's aan documentatie, alles bekeken en wij kunnen er helemaal kapot aangaan door hersen oedemen en dergelijke) hebben wij toch ook maar het advies van de locals opgevolgd en hebben coca snoepjes geregeld. Coca bladeren konden wij niet te pakken krijgen in Salta, dus wij doen het maar met snoepjes. Helemaal klaar dus voor het spannende deel van onze trip, met morgen 10 uur in de bus dan 1 dag in de woestijn, dan 3 dagen op de zoutvlaktes (ruim boven de 4000 meter) in een jeepsafari en vervolgens een 10 uur durende nachtbus (de dodenrit met grotendeels onverharde wegen) naar La Paz in Bolivia. De hoogst gelegen hoofdstad ter wereld (3600 meter). Die pillen en snoepjes gaan er dus allemaal door.

Een minpuntje voor onze tour operator is dat zij Salta aangeprezen hadden als de stad met de bolhoedjes van Argentinie. Nou hebben wij beidjes niet zulke geweldig ogen maar wij hebben stad (en land) afgezocht, maar zijn geen bolhoedje tegen gekomen, en ook niemand die er onder zat. Beklag naar Riksja gaat eraan komen. Het zal wel de vooruitgang zijn die de bolhoedjes (en de meeste oude auto's) uit het straatbeeld heeft verdreven. Voor de bolhoedjes hebben wij onze hoop nu maar gevestigd op La Paz. Chili en Bolivia here we come!!!

Ps. Waarschijnlijk zijn wij de komende dagen dus niet of nauwelijks online, en de volgende update zal waarschijnlijk pad eind van de week komen als wij in La Paz zijn aangeken (als wij dit gaan halen ;)).

1. Ineke van Andel:
    12 maart 2017
    Spannende tocht hebben jullie voor de boeg! Wel fijn, verplicht snoepen!
    Geniet van de reis. We zijn benieuwd naar jullie verhalen straks. Liefs van Henk en Ineke