La Vallée sagrada y Machu Picchu

31 maart 2017 - Panama City, Panama

Dinsdag morgen zoals gezegd nogal brak op pad gegaan. Anita heeft mij verboden om de rest van de trip nog scrambled eggs bij het ontbijt te nemen. Vanmorgen dus volstaan met twee toast met jam en een kopje thee. In de hoop dat dat goed gaat, en dit ging ook wel OK.

Met prive gids en chauffeur (luxe he) de heilige vallei in naar Pisac. Overal in de vallei zijn resten te vinden van Inca nederzettingen, maar Pisac heeft wel een van de grotere en belangrijke. Hoog tegen de steile bergen aan, aangelegde landbouw terrassen en restanten van huizen en pakhuizen. Indrukwekkend allemaal hoe de Incas dat allemaal zo'n 600 tot 800 jaar geleden allemaal voor elkaar hebben gekregen.

Hierna naar een Ayamara familie gegaan hoog in de bergen, om iets mee te krijgen hoe zo'n familie leeft. Allemaal zeer eenvoudig en volledig zelf supporting. Wij kregen direct ook hun kleding aan. Hun Cavia life stock aanschouwd, voor ons lijkt dat zielig want wij zien dit als huisdieren voor hun is fit hetzelfde als een stalletje met kippen. Daarna een demonstratie landbewerking met alleen oude tools nog vanuit de Inca tijd. Eindigend met uiteraard textiel, schapen scheren, wol spinnen, verven en weven. Zij houden daar geen Alcapa's omdat deze beesten niet zo sterk zijn als schapen. Zij maken dus alles van schapenwol. Uiteraard ook iets gekocht daar, zonder afdingen dit keer. Hierna de lunch met uiteraard de Cavia!!! Ik heb deze voor wat betreft de Cavia heel galant gezien mijn fysieke inwendige ongemakken door kunnen schuiven naar onze chauffeur. Uiteraard wel gewoon wat maissoep, groenten en quinoa gegeten. Anita heeft zich kranig geweerd en haar hele portie Cavia wel naar binnen gewerkt.

Daarna hebben wij ons maar laten afzetten in ons mooie hotel in Arubamba, een verbouwd voormalig Franciscaner klooster. De markt in Pisac met weer de onvermijdelijke standaard Inca en Peru souveniers maar overgeslagen.

De rest van de dag wat rust genomen en mijn ingewanden wat laten bedaren. s'Avonds in het hotel goed (en met smaak!!) gegeten, ik nog maar geen vlees maar echt een behoorlijk goede spaghetti (voor in Peru een hele opgave) en bijtijds onder de wol.

De volgende dag gelukkig alles weer redelijk onder controle. Na het uitchecken een lokale taxi geregeld die ons ruim een half uur later afleverde bij de grote Inca site van ollantambo. Na Machu Picchu het grootste en indrukwekkendste Inca complex in de vallei. Taxi's zijn goedkoop dus dat is wel te regelen voor 20 USD.Daar ruim 2 uur rond gedwaald en geklommen, want bij de Inca's is alles berg op en af. En daarna gelopen met onze rugzakjes naar het treinstation voor de trein naar Machu Picchu ( en Aguas Callientes). Onze grote reistassen hebben wij achter gelaten in het hotel in Cusco want met de trein naar Machu Picchu kan alleen met beperkte bagage.

De kloof wordt zo smal naar Machu Picchu dat je er alleen met de trein of lopend kan komen, met de auto gaat niet. Met de uiterst comfortabele PeruRail die middag gereden naar Aguas Callientes (het plaatsje bij Machu Picchu), dat een grote bouwput is voor hotels die in de kloof steil tegen de rotsten aan gebouwd en gestapeld worden, wat een chaos dorp. Direct de bustickets geregeld voor de volgende dag naar Machu Picchu, ingecheckt in het hotel en vervolgens een bezoek gebracht aan de warm water bronnen. Het dorpje heet niet voor niets Aguas Callientes. Na het eten vroeg onder de wol want de volgende dag kwart voor vier op en om half vijf ontbijt ( ja het hotel regelt dat) en om 5 uur s morgens in de rij voor de eerste bussen naar Machu Picchu. Gelukkig waren wij vroeg boven want in het begin van de dag hadden wij nog behoorlijk zicht in Machu Picchu, zie ook de foto's, maar daarna kwamen er steeds meer wolken en zaten wij van 9  uur in de mist en later ook de regen. Een mooie zonsopgang daar zat er dus niet in. Maar wel heel indrukwekkend hoe dit gebouwd op zo'n berg met gigantisch diepe bijna loodrechte kloven aan alle kanten. Hierdoor hebben de Spanjaarden dit ook nooit ontdekt en is dit zo goed bewaard gebleven. Door de regen toch maar iets errder weer naar beneden gegaan dan voorzien, en .s middags met de trein en prive taxi terug naar Cusco. Dag afgesloten met een stevige Polo Brassas in het enige restaurant waar ze echt gegrilde kippen hebben in Cusco.

Morgen naar Panama!!!

1. Wessel:
    31 maart 2017
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen, tussen al het reorganisatie geweld hier :-)
    Geniet er van!
  2. Peter & Jolanda:
    31 maart 2017
    Familie,
    Wat een waanzinnige wereld "deel " reis!
    Dit zou op een ieder zijn verlanglijstje moeten staan......schitterende foto's!
    Laat ons mee genieten op jullie reis......veel plezier!
    mvg Peter en Jolanda.