Hielo, hielo y otro de hielo

5 maart 2017 - Glaciar Perito Moreno, Argentinië

Gisteren naar El Calafate gevlogen, in Patagonie, vandaag de grote Perito Moreno gletsjer bezocht. Dus niet over de gletsjer gelopen, zoals de bedoeling was. Maar gezien de conditie van mijn linkerknie alleen vanaf de overkant (balkon) en met de boot gezien. De boottocht hadden wij dus geregeld in plaats van de gletsjertocht. De gletsjers ( het zijn er meerdere) komen uit in het grootste meer van Argentinië, met de naam (hoe kan het ook anders) Lago Argentina. El Calafate ligt trouwens ook aan dit meer maar wel ern 80 tot 100 km verder.

De Perito Moreno gletsjer is spectaculair, zie de foto's. De enige gletsjer ter wereld die stabiel is en niet kleiner wordt. En met een ijswand bij het meer van 5 km breed en 50 tot 70 meter hoog. Elke dag breken er (einde zomer!) grote stukken ijs af, de hele gletsjer beweegt ruim twee meter per dag. Toen wij in de boot zaten, gebeurde dat recht voor ons ook (op ongeveer 200/300 meter afstand). Een grote knal, veel kabaal en een paar ton ijs viel het meer in. Een kleine Tsunami was het gevolg met golven van 2 a 3 meter hoog waar onze boot dus in terecht kwam. Dat ging dus aardig heen en weer met zijn allen op het voordek, Anita moest een enigszins in de stress geraakte Japanse helemaal vast en rustig houden, want die riep alleen maar TSUNAMI, TSUNAMI!!!!! En dacht dat wij allemaal naar de kelder zouden gaan. Waarschijnlijk afkomstig uit de regio van Fukushima denk ik . Zij was in ieder geval achteraf heel dankbaar dat Anita haar had vastgehouden.

Hele mooie trip, zie de foto's, en behoorlijk rustig aan gedaan met mijn knie in een brace nu. Zo kan ik in ieder geval er wat mee lopen.

Morgen vliegen wij via BA naar Iguazu, naar de grote watervallen. Volgende update komt dus daar vandaan.

Groet allen in Nederland.

1. Sonja en Sjaak:
    6 maart 2017
    Hallo Romke en Anita, we zaten met smart op jullie reisverslag te wachten na het laatste met het slechte nieuw over de val van Romke. Gelukkig dat het nu wat beter gaat. Maar laat ons niet meer zo schrikken, hè? En wederom blijkt Anita de rots in de branding te zijn, eerst voor een Hollandse heer en nu voor een Japanse dame. De foto's zien er wederom prachtig uit. Nog heel veel plezier daar. Liefs, Sonja en Sjaak
  2. Lia:
    7 maart 2017
    Wat een fantastische foto's !!! En wat een goed alternatief een boottocht!
    Natuurlijk is Anita een rots in de branding, zo kennen we haar toch!
    Fijn dat het met de brace goed gaat.
    Wij hebben hier in Nederland saai weer, dus best een beetje jaloers op jullie Geniet er maar lekker van en ik ben benieuwd naar het volgende verslag. Liefs Lia.